Donderdag 4 december 2025, 19:30
Nijmegen: ​Stevenskerk

Unbroken: Voices from Ukraine

To All Resurrected –  A Living Anthology of Ukrainian Music

bestel kaarten bij Stevenskerk

Kaartjes:  € 27,50

Uitvoerenden

Kamerorkest van het Noorden
Maryana Golovchenko sopraan
Antonii Baryshevskyi
 piano
Maxim Shalygin dirigent
Nico de Rooij lichtontwerp

Programma  
Maxim Shalygin

To All Resurrected (2020)
Satarsa
Drop after drop

Svyatoslav Lunyov 
Tristium

Vitaliy Hodziatsky
Fractured Surfaces 

Traditionele volksliederen 

> Inclusief paneldiscussie over het behoud van cultureel erfgoed in oorlogsgebieden met Hubert SmeetsLiubov Morozova en Frederick Thomson

Een coproductie van Classical NOW! en Ukrainian Institute.

Dit concert is mogelijk gemaakt dankzij steun van het V Fonds. 

De veerkracht van Oekraïense muziek

Het Ukrainian Institute en Classical NOW! presenteren To All Resurrected. ​Het Kamerorkest van het Noorden toont in een indrukwekkend programma de rijkdom en veerkracht van Oekraïense muziek. De zestien musici spelen onder leiding van componist/dirigent Maxim Shalygin, die in 2024 werd uitverkoren voor de muziek-top-10 van NRC. De Oekraïense meesterpianist Antonii Baryshevskyi en zangeres Maryana Golovchenko treden op. Een spectaculair lichtontwerp van Nico de Rooij geeft de muziek een extra dimensie. 

Tijdens het concert presenteert Ukrainian Institute de nieuwe eigen uitgave Anthologies of Ukrainian Music: partituren met in de Sovjet-tijd onderdrukte Oekraïense muziek, die nu wordt gerehabiliteerd.

In het concert staat nieuwe Oekraïense muziek centraal. Maxim Shalygin dirigeert eigen werk: Satarsa voor strijkorkest, geïnspireerd door de Argentijnse schrijver Julio Cortázár, en Drop after Drop, een compositie die in het kader van Festivals for Compassions indruk maakte over de hele wereld. Antonii Baryshevskyi speelt Shalygins monumentale etude To All Resurrected. In Tristium van Svyatoslav Lunyov, een driedelig meesterwerk voor strijkorkest, beluister je een indrukwekkend portret van de rivier de Dnjepr, levensader voor Oekraïne.

De publicatie van Anthologies of Ukrainian Music is een belangrijk eerherstel van muziek die vergeten is geraakt. Het Sovjetregime bestempelde veel Oekraïense componisten als “te kosmopolitisch” en “te modernistisch”. Veel muziek kwam op de zwarte lijst.  Antonii Baryshevskyi vertolkt een sleutelwerk uit de Anthologies: Fractured Surfaces van Vitaliy Hodziatsky, een pionier van de avant-garde in Kyiv die in de jaren zestig door het regime het zwijgen werd opgelegd. Zangeres Maryana Golovchenko vertolkt in het programma de tijdloze ziel van de Oekraïense volksmuziek.

Actuele urgentie
Het programma begint met een verdiepende presentatie over het behoud van cultureel erfgoed in oorlogstijd. Liubov Morozova van het Ukrainian Institute spreekt over de rehabilitatie van Oekraïense werken die door censuur en repressie lang aan het zicht onttrokken zijn gebleven.  Journalist Hubert Smeets reflecteert op de historische vervolging van Oekraïense cultuur vóór de onafhankelijkheid. Frederick Thomson van Cultural Emergency Response vertelt over hun activiteiten in Oekraïne om cultureel erfgoed te beschermen in oorlogstijd.

Over Maxim Shalygin
Maxim Shalygin (1985) is een van de meest opvallende componisten van zijn generatie. Geboren in Oekraïne en sinds 2010 gevestigd in Nederland, ontwikkelde hij een uiterst persoonlijke muzikale taal. Zijn muziek balanceert tussen spiritualiteit en emotionele kracht, tussen verstilling en explosie, en groeit organisch. Zijn stijl is avontuurlijk en diepgeworteld in traditie, met een spirituele gelaagdheid die herinnert aan zijn Oost-Europese wortels.  
Shalygin componeert in uiteenlopende genres, van kamermuziek en vocale werken tot elektroakoestische composities, muziek voor film, theater en zijn eerste opera: Amandante. Zijn composities zijn uitgevoerd op podia zoals Carnegie Hall, Klarafestival, De Doelen en het Muziekgebouw aan ’t IJ.