The Dutch violiist Emmy Storms playing solo
Zondag 26 februari 2023, 19:30
Den Haag: Paleiskerk

Rondom Maxim Shalygin

Preludes, Letters & Canti: Drie solo’s

Reserveer kaarten

Kaartjes:  € 10 – € 29,50

Maya Fridman cello
Emmy Storms viool
Antonii Barishevskyi piano

Programma

Maxim Shalygin

Canti d’inizio e fine voor cello solo (2018)
Letters to Anna, symphony for violin solo (2009/10)
Preludes voor piano solo (2008)

Concert met twee pauzes

Ver voorbij het uiterste

Al meer dan tien jaar werkt Maxim Shalygin aan een project waarvan hij een levenswerk wil maken: een reeks cycli voor solo-instrumenten. Hij is ervan overtuigd dat je in muziek alleen met één enkel instrument de meest verborgen en intieme aspecten van ons bestaan kunt uitdrukken. Een musicus die meer voor zichzelf speelt dan voor het publiek, is in zijn ogen vergelijkbaar met iemand die bidt. In zijn solowerken wil Shalygin een staat van extase bereiken.

Zijn solo’s schrijft Shalygin voor musici met wie hij een vriendschappelijke band heeft opgebouwd. Dat is nodig, want hij drijft hen niet zelden ver voorbij het uiterste. Letters to Anna is een symfonie voor viool solo, waar de violiste Emmy Storms met toewijding maandenlang aan heeft gewerkt. Spraakmakend en indrukwekkend is Canti d’inizio e fine, geschreven voor de celliste Maya Fridman, waarin ieder deel één van de doodsengelen uit de Joodse mythologie symboliseert. Zijn verstilde Preludes componeerde Shalygin toen hij nog in Sint-Petersburg studeerde. Ze worden vertolkt door de eminente Oekraïense pianist Antonii Barishevskyi – dit seizoen onze artist in residence, met wie Shalygin al vele jaren samenwerkt.

Met zijn uitdagende solowerken maakte Maxim Shalygin furore op festivals in binnen- en buitenland. In zijn thuisstad Den Haag waren deze stukken nog niet eerder te horen. Daar brengt Classical NOW! verandering in. De musici waarvoor de stukken zijn geschreven, verschijnen op het podium. 

“​​The 9 Preludes for piano are perhaps the first large-scale work in which I managed to find the subtle connections inside musical matter that invite the listener to move inward. Everything in the Preludes is aimed at gradual immersion, avoiding the use of external effects. I consciously relied on well-known historical genres to allow the listener to enter the gate of introspection with ease. From there on, the labyrinths of various and new feelings can be discovered and we begin to experience a different sense of time. While writing the work I often composed at the piano or played the preludes for my friends. Always in the company of candlelight. This intimate and dark atmosphere allowed me to become one with myself without the distraction of external factors. This is what I wish for the listeners as well; sometimes the music is so quiet​ that we begin to hear our own breathing.”

Maxim Shalygin