Zondag 22 september 2024, 20:30
Den Haag: Nieuwe Kerk

geestverwanten

Drop after Drop

bestel kaarten

Kaartjes:  € 27,50

Kamerorkest van het Noorden
Maryana Golovchenko sopraan
Maxim Shalygin dirigent
Nico de Rooij lichtontwerp

Programma

Maxim Shalygin 1985 
drop after drop 2022
Valentin Silvestrov 1937
Stille Musik 2002
Maxim Shalygin
Satarsa 2021
Svyatoslav Lunyov 1964 
Tristium 2004
Maxim Shalygin 
Lullaby 2011 

Maxim Shalygin over Kamerorkest van het Noorden: “Vanaf de eerste minuut dat ik met het orkest werkte, voelde ik hoe diep deze jonge musici de muziek beleven. Ze stellen elk programma samen met grote liefde en scheppen de ideale omstandigheden om de muziek te laten doordringen in het hart.”

Een oproep tot vrede

Een oproep tot vrede en een eerbetoon aan de onschuldige slachtoffers van de oorlog in Oekraïne. Het Kamerorkest van het Noorden speelt Drop after Drop. Het is een internationaal gezelschap met twintig jonge strijkers. We raakten zo gegrepen door hun bevlogen spel, dat we ze hebben uitgenodigd voor hun Haagse debuut. De spraakmakende componist en dirigent Maxim Shalygin dirigeert het ensemble in werken van hemzelf en van zijn Oekraïense landgenoten en geestverwanten Svyatoslav Lunyov en Valentin Silvestrov. De sopraan Maryana Golovchencko zingt verbindende intermezzi tussen de verschillende delen. Een meditatief en verstild programma in een lichtontwerp van Nico de Rooij

Verstilling en Mahleriaanse grandeur
Oekraïense nieuwe muziek vangen onder één noemer is onmogelijk. Componisten worden tijdens hun opleiding in Oekraïne aangespoord een eigen stijl en stem te vinden. Valentin Silvestrov schrijft dromerige muziek die lijkt te komen uit een andere dimensie. Muziek met een volstrekt eigen signatuur. Zijn driedelige Stille Musik voor strijkers is een van zijn mooiste werken. De niet minder eigenzinnige Svyatoslav Lunyov laat in Tristium de tijd stilstaan. Maxim Shalygin, die al tien jaar in Den Haag woont en werkt, maakt internationaal furore met composities vol zeggingskracht, waarin hij niet schroomt extremen op te zoeken. Hij dirgeert twee verstilde werken: Drop after Drop en Lullaby, een lofzang op het leven. Met Satarsa, waaruit een Mahleriaanse grandeur spreekt, brengt hij een hommage aan de Argentijnse schrijver Julio Cortázar.