Tweeluik 
Etudes – een ode aan de verbeeldingskracht

Het is een trend: pianomuziek die steeds eenvoudiger wordt, vertolkt door pianisten die dromerig voor zich uit spelen. Een componist als Ludovico Einaudi is ongekend populair. Een kleine 200 jaar geleden beoogden Chopin en Liszt juist het tegenovergestelde. Zij gingen steeds complexere stukken voor piano schrijven. Dat deden ze om de pianotechniek te verruimen, maar vooral ook om een pianist boven zichzelf en zijn instrument te laten uitstijgen, met nieuwe klankwerelden en expressiemogelijkheden. Een zonsondergang moest uit een vleugel kunnen oprijzen. Ze grepen graag etudes aan voor die vernieuwingen. ​ Ook componisten als Debussy, Bartok, Ligeti en Rachmaninov daagden met etudes zichzelf en pianisten uit. Tot op de dag van vandaag verleggen componisten grenzen in etudes. Met Nathalia Milstein en Antonii Baryshesvkyi hebben we twee grandioze pianisten uitgenodigd voor een tweeluik rond de mooiste etudes, van Chopin tot componisten van nu. Een ode aan de verbeeldingskracht.